overgangsverschijnselen

Nachtzweten

B en jij inmiddels gewend om ‘s nachts zwetend wakker te worden? Nachtelijk zweten is een van de meest voorkomende overgangsverschijnselen: 3 op de 5 vrouwen in de overgang geven aan dat zij ’s nachts  zweten**. Daarbij kan dit overgangsverschijnsel lang aanhouden. Uit onderzoek blijkt dat nachtelijk zweten en opvliegers gemiddeld 7 jaar voorkomen, en bij sommige vrouwen zelfs meer dan 11 jaar

3 op de 5 vrouwen in de overgang geven aan dat zij ’s nachts overmatig zweten.

Wat is nachtzweten?

Nachtzweten is eigenlijk het hebben van de bekende opvliegers, maar dan ‘s nachts. Wanneer je overdag plotselinge zweetaanvallen krijgt, noemen we deze opvliegers. Als dit je tijdens het slapen ook overkomt, spreken we van nachtzweten. Je kunt het daarnaast ook herkennen doordat je koude rillingen hebt ‘s nachts. Veel vrouwen krijgen gedurende de overgang te maken met het nachtelijke transpireren.

Wat is de oorzaak van nachtelijk zweten?

Zweten is iets dat je lichaam van nature doet om overtollige warmte kwijt te raken, dit kan ook ‘s nachts. Het nachtzweten kan worden veroorzaakt doordat je een te warme pyjama draagt tijdens het slapen of dat de ruimte te warm is. Daarnaast kunnen ook bepaalde medicatie en voeding een rol spelen. We horen ook geregeld van vrouwen in de overgang dat zij ‘s nachts meer transpireren dan ze voorheen deden.

 

Nachtzweten door de overgang

Tijdens de overgang produceren je eierstokken minder oestrogeen. Door deze hormoonwisselingen krijgt je hypofyse, het hersengebied dat je temperatuur regelt, soms een verkeerd signaal. Zo denkt je lichaam dat het oververhit is en je begint te zweten. Dit kan dus ook ‘s nachts gebeuren.

Wat gebeurt er in mijn lichaam tijdens het nachtelijk zweten?

Je lichaam denkt dus dat het oververhit is en gaat er alles aan doen om snel af te koelen. Hierdoor zorgt je lichaam voor een verwijding van je bloedvaten en dat je gaat zweten in je slaap. Pas op het moment dat je lichaam in de gaten heeft dat er niets aan de hand is, stopt het met deze reactie en koel je af. Hierdoor kun je ‘s nachts ook koude rillingen ervaren.

 

Ondersteuning bij nachtzweten

Wat te doen bij nachtzweten?

Je kunt nachtelijk transpireren niet voorkomen, maar met de volgende tips kun je er wel voor zorgen dat het minder ongemakkelijk voelt:

1. Gebruik beddengoed en nachtkleding van natuurlijke materialen, zoals katoen. Deze stoffen ademen goed, drogen snel en voeren je lichaamswarmte makkelijk af.

2. Zorg voor een koele, goed geventileerde slaapkamer.

3. Een goed ventilerend matras kan ook helpen bij nachtelijk transpireren.

4. Douche niet te heet voor je gaat slapen.

5. Vermijd bepaalde voedingsmiddelen en drankjes als je merkt dat je hierdoor meer zweet. Dit kan het geval zijn bij bijvoorbeeld koffie, thee, alcohol of sterk gekruid voedsel.

 

Meer lezen over verschijnselen tijdens de overgang?  Lees dan ook over bijkomende stemmingswisselingen, een opgezette buik tijdens de overgang en vaginale droogheid.

Ymea draagt bij aan een goede nachtrust

Als steuntje in de rug kun je Ymea Dag & Nacht gebruiken. Ymea Dag & Nacht is een tweevoudige formule: het ondersteunt bij overgangsverschijnselen zoals nachtelijk transpireren1* en draagt bij aan een goede nachtrust2*.

 

 

1 Salie, 2 Citroenmelisse & Valeriaan

*Gezondheidsclaim in afwachting van Europese toelating.

**Onderzoek van Profacts in opdracht van Ymea 2015 (N=3553)

Bekijk product