overgangsverschijnselen

Opvliegers tijdens de overgang

Lachende vrouw
H erken je dit? Opeens voel je je veel te warm. Het bloed stijgt naar je hoofd, je wordt rood en het zweet breekt je uit. Grote kans dat je een opvlieger hebt

79% van de vrouwen in de overgang heeft last van opvliegers*

Wat zijn opvliegers?

Opvliegers (ook wel een hot flash of vapeur genoemd) is gevoel van warmte dat ineens opkomt. Vaak start het bij je borst en verspreidt zich vervolgens over je hals en hoofd. Een opvlieger kun je aan de volgende lichamelijke reacties herkennen:

– Een versnelde hartslag

– Het plotseling snikheet hebben

– Het rood worden van je hals en hoofd

– Zweten

– Het duizelig worden

Wat is de oorzaak van opvliegers?

In de overgang verandert je hormoonhuishouding. Je maakt tijdens de overgang minder oestrogeen aan. Dit heeft invloed op het gebied in de hersenen dat onder meer je temperatuur regelt: de hypofyse. Je hypofyse krijgt door de hormoonwisselingen soms een verkeerd signaal binnen, waardoor hij het idee krijgt dat je lichaam oververhit is. Je bloedvaten gaan onmiddellijk wijd open om de warmte kwijt te raken: je hebt een opvlieger. Daarna merkt je lichaam dat je temperatuur te laag is en kun je kippenvel of koude rillingen krijgen.

Wat te doen tegen opvliegers?

Helaas horen opvliegers bij de overgang en gelukkig zijn ze volkomen onschuldig voor je lichaam. Ondanks dat ze bij de overgang, kunnen ze wel een grote invloed hebben op je dagelijkse leven. Blijven je opvliegers heftig en helpt niets? Neem dan contact op met je huisarts om te kijken welke oplossingen er eventueel nog meer mogelijk zijn. Wij hebben alvast een aantal tips op een rij gezet, om de opvliegers iets draaglijker te maken:

 

– Draag luchtige kleding van natuurlijke stoffen en kleed je in laagjes, zodat je wat uit kunt doen wanneer je het warm krijgt.

 

– Kies ademende stoffen voor je beddengoed en nachtkleding, deze zijn vaak sneldrogend en kunnen je lichaamswarmte afvoeren. Zet daarnaast het raam van je slaapkamer open. Het blijkt namelijk dat vrouwen minder snel last van een opvlieger krijgen in koude ruimtes dan in warme ruimtes.

 

– Zorg voor verkoeling door een natte, koude doek of een glas ijskoud water tegen de binnenkant van je polsen, ellebogen of de achterkant van je nek te houden.

 

– Stop met roken. Het is gebleken dat je van roken sneller opvliegers kunt krijgen.

 

– Blijf in beweging! Vrouwen die regelmatig bewegen krijgen minder snel last van opvliegers. En die ze wel krijgen zijn vaak korter van duur.

 

– Let op je voeding. Sommige voedingsmiddelen en drankjes kunnen opvliegers bij je uitlokken. Bijvoorbeeld sterk gekruid voedsel, cafeïne of alcohol. Zorg daarnaast dat je voldoende vitamines binnenkrijgt, zoals vitamine B6 (goed voor de hormoonhuishouding) en magnesium (goed voor het energieniveau en de concentratie). Vitamine B6 vind je onder andere in vlees, graanproducten en peulvruchten. Magnesium haalt je lichaam bijvoorbeeld uit groene bladgroenten, bananen en allerlei soorten noten.

 

– Probeer stress te verminderen, door stress komt er namelijk meer adrenaline vrij.

 

– Focus op je ademhaling en adem de opvliegers weg. Zorg voor een diepe, langzame buikademhaling. Adem in door je neus en uit door je mond wanneer je een opvlieger voelt aankomen.

 

Ondersteuning bij opvliegers

Hoe lang duurt een opvlieger?

Hoe lang een opvlieger duurt, verschilt per persoon. Sommige vrouwen hebben opvliegers van een halve tot één minuut, terwijl andere vrouwen soms wel vijftien minuten last hebben. Ook de vraag hoe vaak je een opvlieger krijgt, verschilt per persoon. Zo kun je er een paar per uur hebben, maar ook slechts enkele per maand.

Opvliegers na de overgang

Vijf procent van de vrouwen geeft 10 jaar na de laatste menstruatie aan nog steeds last te hebben van opvliegers.

 

Meer lezen over verschijnselen tijdens de overgang? Lees dan ook over bijkomende verschijnselen zoals stemmingswisselingen, stinkende urine en vaginale droogheid.

Ymea Overgang ondersteunt bij opvliegers

Ter ondersteuning kun je tijdens de overgang Ymea Overgang gebruiken. Ymea Overgang helpt bij overgangsverschijnselen zoals opvliegers, nachtelijk zweten, stemmingswisselingen en prikkelbare gevoelens1**. Daarnaast ondersteunt het ook je botten en spieren2.

 

1 Cimicifuga racemosa**, 2 Vitamine D3

*Onderzoek Profacts in opdracht van Ymea 2015 (N=3553)

**Gezondheidsclaim in afwachting van Europese toelating.

 

Bekijk product