overgangsverschijnselen

Je gewicht tijdens de overgang

T ijdens de overgang kan het lastiger zijn om op gewicht te blijven. Dat je moeite kunt hebben met gewichtsbeheersing in deze periode komt door veranderingen in je hormoonbalans. Welke invloed hebben je hormonen op je gewicht tijdens de overgang en hoe zorg je ervoor dat je tijdens deze periode je gewicht behoudt of zelfs afvalt? Wij vertellen je er meer over

45% van de vrouwen in de overgang ervaart gewichtstoename

Waarom kom je aan tijdens de overgang?

Bijna de helft van de vrouwen ervaart gedurende de overgang toename in haar gewicht, wat vaak gepaard gaat met een verandering van het silhouet. Tijdens de overgang vertraagt namelijk je stofwisseling, waardoor je minder energie verbrandt en meer vet vasthoudt.

 

Ook wisselingen in de hormoonhuishouding spelen een belangrijke rol bij de gewichtstoename in de overgang. Zo neemt het testosterongehalte toe. Testosteron zorgt ervoor dat je vet opslaat in je buik. Dit is dan ook de reden dat veel vrouwen ervaren dat ze vooral aankomen rondom hun buikgebied. Daarnaast maken je eierstokken gedurende de overgang steeds minder van het hormoon oestrogeen aan, wat van invloed is op je figuur.

 

Verder neemt, naarmate we ouder worden, onze spiermassa af. Ook dit kan leiden tot een verandering van je silhouet.

Een ander silhouet tijdens de overgang

Tijdens de overgang kan niet alleen je gewicht, maar ook je silhouet veranderen. Dit wordt veroorzaakt door de wisselingen in je hormonen. Oestrogeen zorgt namelijk voor de typische ronde vormen van vrouwen, vooral rond de dijen en billen. Omdat je lichaam tijdens de overgang minder oestrogeen aanmaakt, verandert de verdeling van de opslag van vet: je billen en dijen worden slanker en je buik, taille en borsten voller.

Ondersteuning bij gewichtstoename

Op gewicht blijven of afvallen tijdens de overgang

Tijdens de overgang kost het je door al die hormonale veranderingen waarschijnlijk meer moeite om op gewicht te blijven of af te vallen dan voorheen. Daarom is het extra belangrijk om goed voor je lichaam te zorgen, ook als je wilt afvallen. Eet daarom gezond en gevarieerd, en houd rekening met je nieuwe energiebehoefte.

 

Doordat je spiermassa afneemt tijdens de overgang, heeft je lichaam minder energie nodig dan voorheen. Toch blijven we vaak hetzelfde eetpatroon vasthouden, waardoor je aankomt. Probeer daarom te minderen met de (snelle) koolhydraten, zoals witte rijst, snoep en frisdrank. Zorg er daarnaast voor dat je elke dag minstens een half uur beweegt. Dat is ook goed voor sterke botten en spieren.

Tips om op gewicht te blijven of af te vallen tijdens de overgang

Wat kun je zelf doen om gewichtstoename tijdens de overgang zoveel mogelijk te voorkomen:

– Blijf in beweging! Zorg dat je zo min mogelijk van je huidige spiermassa verliest.

– Eet minder suikers.

– Let op de inname van alcohol.

– Eet minder snelle koolhydraten en juist meer goede vetten.

 

Meer lezen over verschijnselen tijdens de overgang? Lees dan ook over een opgezette buik, opvliegers tijdens de overgang en vermoeidheid.

Je figuur behouden

Om je te ondersteunen bij de gewichtsbeheersing tijdens de overgang kun je Ymea Silhouet gebruiken. Ymea Silhouet is een tweevoudige formule: het draagt bij aan gewichtsverlies en vetverbranding1*, en net als de andere Ymea producten helpt het ook bij opvliegers, nachtelijk transpireren en stemmingswisselingen2*.

 

1Groene thee, 2Salie
*Gezondheidsclaim in afwachting van Europese toelating.
Bekijk product